Finska

hatafinskahatarfinskahatarfinska.

Jag pratar om skolämnet finska. Skolan när den är som värst. Visste ni att finska är typ det svåraste språket att lära sig? Det finns hur många grammatikformer som helst. Och vår finskalärares favoritsysselsättning är att böja ord. Jag skämtar. Inte.

För er svenskar, som nu kanske tror att jag är från Sverige, - det är jag inte, men Finland hörde ju till Sverige i 700 år, så ca 5,5% av Finlands befilkning har svenska som modersmål. Och jag är en av dem, jag kan inte prata finska överhuvudtaget, och ändå har jag läst finska i skolan i 8 år...

Kommentarer
Postat av: Miilo

Yey, vad kul, vart bor du? :)

Jag är själv totalt värdelös på finska - och då stundar studentprovet om 1½ vecka! O_o . Så vi är lite i samma situation, finskaundervisning i hur många år som helst, men fortfarande pratar jag finska som om jag skulle gå på trean i lågstadiet.

2008-09-16 @ 20:11:32
URL: http://linneaterese.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0